Geplaatst door: Jan van Veen

Datum: 15 januari 2020
Persoonlijk advies Bekijk jan-van-veen

Voor welke doelgroep kies jij?

Veel recreatieondernemers zijn bang om klanten te verliezen. Uit eigen ervaring weet ik dat het moeilijk is om het iedereen naar de zin te maken. Vergelijk het maar met een (te) uitgebreide menukaart in een restaurant: je weet gewoon niet meer wat je moet kiezen als je teveel keuze hebt. En datzelfde geldt natuurlijk ook voor jouw camping of recreatieonderneming. Je kunt het simpelweg niet iedereen tegelijk naar de zin maken. Je moet keuzes maken en daar kwamen wij ook steeds meer achter.

Kiezen voor kinderen of senioren?
Een van die keuzes waar ik tegenaan liep in het bedrijf waar ik 25 jaar eigenaar van ben geweest, was de keuze tussen senioren of gezinnen met kinderen. Wij wilden onderscheidend zijn in de markt maar moesten ergens toch wel een keuze maken. Daarom richten wij ons in onze communicatie geheel op de doelgroep gezinnen met kinderen. Het gevolg was dat senioren niet meer bij ons gingen boeken omdat zij er van uit gingen dat het in het voor- en naseizoen óók veel te druk zou zijn.

Maar wat bleek? De tieners waren overdags (bij mooi weer) op ons park aanwezig om gebruik te maken van het strandbad en dat gaf in de praktijk relatief weinig tot geen overlast. Omdat sommige senioren daar toch wel overlast van ondervonden hebben we uiteindelijk er voor gekozen om in onze communicatie en marketing de groep senioren in zijn geheel niet meer te benoemen. Uiteraard waren senioren nog steeds van harte welkom en degenen die tóch kwamen vonden de reuring overdags niet hinderlijk maar juist levendig!

Onze keuze
Wij kozen in onze communicatie daarom definitief voor (samengestelde) gezinnen met kinderen en tieners. Dat betekende in de praktijk dat wij in de zomervakanties wel 500 tot 600 tieners hadden. Uiteraard moet je zorgen dat jouw voorzieningen daar goed op aansluiten anders gaan tieners zich gegarandeerd vervelen. Een van de consequenties is dan ook dat er meer toezicht en handhaving nodig was. Dat zijn zaken waar je in jouw communicatie en marketing zeker rekening mee moet houden!

Win-win keuze
Focus je op de klanten die je kiest en zorg dat jouw doelgroep zich hier prettig voelt. Met alleen een nette camping en goed onderhouden voorzieningen kom je er tegenwoordig niet meer. Het heeft even tijd nodig, maar maak hierin wel een duidelijk keuze.

De les die ik geleerd heb is: Wat je ook kiest, zorg wel dat je je er prettig bij voelt. En neem gerust de tijd hier voor. Elke doelgroep heeft zo zijn eigen specifieke wensen. Maar zorg wel voor een win-win oplossing door goede, doordachte keuzes te maken.

Ik hoop je met dit artikel inzicht te hebben gegeven wat het belang is van het maken van een goede keuze voor wat betreft jouw doelgroep. Wil je hier vrijblijvend met mij over sparren? Neem gerust contact op en ik luister graag naar je.


Over Jan van Veen
Jan is ruim 25 jaar eigenaar geweest van Vakantiepark het Stoetenslagh. Vanuit zijn passie voor de recreatiebranche en ook vanwege zijn wens om andere ondernemers te helpen, wil Jan hier op het platform van Profyte zijn kennis en ervaring delen.

Wil je meer informatie, stuur dan een mail naar jan@vanveenhome.nl