Geplaatst door: CampingBeleving

Datum: 16 september 2018
Persoonlijk advies

Kruip in de huid van jouw campinggasten

Eén van de belangrijkste adviezen die ik je kan geven als het gaat om het aantrekken van gasten via je website: bedenk wat jouw doelgroep zoekt. Wat vinden zij prettig, hoe willen ze worden aangesproken, wat zorgt ervoor dat zij meer over jouw camping willen weten?

Plaats 7 Camping Toeven

Laat je bezoekers voelen dat jij onderscheidend en uniek bent.
Dat jij weet wat zij graag willen.

Wees glashelder op je website over wat jouw camping toch echt anders maakt dan andere campings.

Waarom zouden bezoekers voor jou kiezen? Bijvoorbeeld door een bepaalde thematisering, door de opzet van je camping of door de omgeving? Geef jouw gasten daarbij het gevoel dat het helemaal om hen draait. Jouw gast heeft een behoefte. Hij ‘zoekt een mooie camping waar hij een fijne tijd kan doorbrengen’ en is op zoek naar invulling van deze behoefte.

Toon empathie en begrip voor je gast. Schrijf bijvoorbeeld op je website niet: ‘wij hebben vloerverwarming’,  maar ‘door onze behaaglijk warme vloer, zult u bij ons nooit koude voeten hebben als u onder de douche staat.’

Onderzoek onder campinggasten

Korte tijd geleden voerde ik een marktonderzoek uit, waarin ik 150 campinggasten vroeg om een enquête in te vullen. Dit leverde een schat aan informatie op voor de website van onze camping en alle websites van mijn klanten, andere campingeigenaren. Eén van de vragen was wat campinggasten waarderen op een website. De meest gemaakte opmerkingen:
– Als er recensies op staan van leeftijdsgenoten
– Als er mooie grote foto’s op staan
– Als de website fijn is om te lezen
– Als er uitgebreide informatie op staat beschreven, vooral over het sanitair
– Als de website fijn is om te gebruiken
– Als de website verrast
– Als er een plattegrond op staat
– Als de tarieven in één oogopslag duidelijk zijn
– Als ik meteen kan zien of de camping vol staat of niet

Wat spreekt campinggasten aan op een website?

Een aantal gasten gaf een voorbeeld van een campingwebsite en gaf aan waarom deze website hen zo aanspreekt:
“ Deze website geeft mij het idee van thuiskomen”
“ Wat er in staat dat klopt helemaal. Alles is erg duidelijk”
“ Kijk en ontdek! Het is net als smaak…..over smaak valt niet te twisten.”
“ Duidelijke website. Op de camping wordt er nog meer geboden dan op de website”
“ Je er thuis voelen, terwijl je er nog helemaal niet bent geweest”

Naast deze opmerkingen ben ik natuurlijk nog veel meer te weten gekomen. Bijvoorbeeld welke tone of voice hen het meeste aanspreekt ( ‘jij of u’), op basis van welke factoren zij beslissen, verschillen in leeftijden en regio’s, hoe zij een camping zoeken op het internet en nog veel meer. Wil jij het rapport ontvangen? Stuur dan een mailtje naar johanna@campingbeleving.nl