Geplaatst door: Jan van Veen

Datum: 15 januari 2020
Persoonlijk advies Bekijk jan-van-veen

Ken jij de cijfers van jouw camping?

Welke problemen ontstaan er als een recreatiebedrijf de cijfers niet goed kent?
Heel vaak word vergeten dat een recreatiebedrijf een onderneming is! Als ik bij een recreatie-ondernemer kom en de vraag stel hoe het seizoen verloopt, merk ik dat men niet altijd op de hoogte is van de actuele informatie. Vaak word het aan de boekhouder overgelaten of men weet het pas ergens aan het einde van het seizoen. Mijn vraag is dan direct: hoe stuur je dan bij?

Hoe kun jij beter sturen op de cijfers?
1 Zorg voor actuele cijfers
Het is erg belangrijk om ten minste maandelijks , maar liever vaker, op de hoogte te zijn hoeveel omzet er per afdeling en accommodatietype gemaakt word.

2 Werk met goede software en/of een goed boekhoudprogramma
Steeds meer software leveranciers bieden vaak al een Benchmarketing tool aan of leveren een eenvoudig boekhoudpakket. Hiermee ben je altijd actueel op de hoogte van je omzet op dat moment in vergelijking tot het jaar daarvoor. Is dit niet mogelijk, begin met een spreadsheet te maken in Excel. Doe dit op een vast dag, bijvoorbeeld aan het begin van de maand. Het eerste jaar heb je alleen de actuele cijfers, maar het 2e jaar heb je al meer waardevolle informatie om goed te kunnen vergelijken.

3 Stuur direct aan wanneer het nodig is
Het beste is om de cijfers te gebruiken met de geboekte omzet voor het lopende seizoen op dat moment. Door dit te doen krijg je meer grip op de situatie en kun je zelfs nog bijsturen d.m.v. meer aandacht te geven voor een bepaald soort accommodatietype.

4 Vermijd kortingen
Probeer kortingen te vermijden, vaak is extra aandacht bijvoorbeeld via Social media of een nieuwsbrief al voldoende om meer boekingen te genereren. Door een accommodatietype eerder te tonen via het online reserveringssysteem kun je vaak ook al snel resultaat boeken.

Wil je wat hulp of begeleiding bij het sturen op de cijfers?
Ik hoop je met dit artikel inzicht te hebben gegeven wat het belang is om goed financieel inzicht te hebben. Het is in ieder geval iets wat mij als ondernemer veel voordeel heeft gebracht!

Wil je hier vrijblijvend met mij over sparren? Neem gerust contact met me op. Ik luister graag naar je en geef je graag een vrijblijvend en praktisch advies.


Over Jan van Veen
Jan is ruim 25 jaar eigenaar geweest van Vakantiepark het Stoetenslagh. Vanuit zijn passie voor de recreatiebranche en ook vanwege zijn wens om andere ondernemers te helpen, wil Jan hier op het platform van Profyte zijn kennis en ervaring delen.

Wil je meer informatie, stuur dan een mail naar jan@vanveenhome.nl